Tre midtjyske ejerledere investerer i ordentlighed, klima og socialt ansvar

#
  • 06/01/22

I snart 40 år har HV-transport bevæget sig behændigt gennem opture, nedture, finanskrise, brand, firmaflytning, brancheskift og COVID-19. I dag er virksomheden fokuseret på entreprenør- og gyllekørsel. Vækst er ikke noget, man dyrker. Men det er til gengæld bæredygtighed og social ansvarlighed.

Tilpasningsevne er en stor del af fortællingen om HV-transport. Noget andet, der definerer virksomheden og de tre ejerledere, Poul Jørgensen, Rasmus Haubjerg Jørgensen og Jan Overgaard Sinkjær, er, at de er firstmovere på grønne initiativer i transportbranchen, og ikke mindst, at de tager et stort socialt ansvar.

“Vi har et ord, der beskriver os, og som alle medarbejdere kender, og det er ordentlighed. Vi skal opføre os ordentligt over for hinanden, og det gælder også forholdet til vores kunder og samarbejdspartnere,” siger Poul Jørgensen.

Det er Poul, der er stifter af HV-transport, mens sønnen Rasmus køber sig ind i virksomheden i 2008, og Jan Overgaard Sinkjær kommer ind som medejer i 2011. Virksomheden, der ligger i udkanten af den midtjyske by Herning, er verdensberømt i Danmark for at være den første transportvirksomhed herhjemme, der investerede i en lastbil, der kører på biogas. “Fra prut til gas,” som Poul Jørgensen siger med et glimt i øjet og dermed hentyder til, at den nye biolastbil kører med gylle for både landmænd og biogasanlæg. Altså, at bilen groft sagt kører med — og på — gylle.

HV-transport har godt 30 lastbiler og kører foruden for landbruget også entreprenørkørsel med byggematerialer som sand, grus, jord, sten osv.

“Det, har vi fundet ud af, er en god kombination for at sikre en stabil aktivitet hen over året. Byggeriet har mest travlt i de varme måneder, og så tager landbruget over, når det bliver lidt koldere,” siger Poul Jørgensen.

Pointer fra artiklen

  • Fra turistbusser til entreprenørkørsel og gylletransport
  • Ordentlighed og socialt ansvar vægter højere end vækst
  • HV-transport vil gerne investere klimavenligt, men mangler klare svar fra lovgiverne

Startede med turistkørsel

Der var nu ikke meget, der tydede på, at virksomheden skulle køre entreprenørkørsel og gylle, da Poul Jørgensen og hans kone, Esther, startede firmaet tilbage i 1985. Dengang dannede to nyindkøbte 20-personers busser grundlag for tilværelsen som selvstændige erhvervsdrivende.

“Vi starter med at køre bustransport, skolekørsel og turistkørsel, hvor vi arrangerer busrejser rundt i hele Europa, bl.a. til Nordkap. Men i 1992 mister vi noget af den buskørsel, som vi lever af, og derefter finder vi ud af, at vi er nødt til at tage flere typer af opgaver ind, så vores forretning ikke er så følsom,” siger Poul Jørgensen, der forklarer, at HV-transport derfor køber naboens lastbiler og begynder at køre foderkørsel og entreprenørkørsel.

Så går der omkring 13 år, før HV-transport og Poul Jørgensen er nødt til at vise tilpasningsevne igen. Helt præcist i 2005, hvor virksomheden nu har 35 medarbejdere, hvoraf 30 er chauffører. Lokalerne brænder ned, og man står lige pludselig i en krisesituation. Problemerne bliver kun værre af, at HV-transport må vente længe på at få godkendt planerne for de nye lokaler hos kommunen. Alt for længe.

“På grund af ventetiden beslutter vi at flytte fra Ringkøbing Kommune til Herning for at bygge nyt domicil. Vi sælger busserne, fordi kunderne primært er lokale og ikke kan flyttes med til Herning. Samtidig dropper vi at køre med foder, fordi vi tjener for lidt på det,” siger Poul Jørgensen.

Om Poul Jørgensen

Poul Jørgensen er 65 år og har en realeksamen fra 1973

1974-1985 kører som lastbilchauffør, kranbilchauffør og turistbuschauffør

Siden 1992 Lastbilvognmand, HV-transport

Desuden formand for Vestjyllands Vognmandsforening i 11 år og medlem af DTL´s hovedbestyrelse i 6 år

Sønnerne er med – på trods

Det har egentlig aldrig været planen for Poul og hans kone, at deres fire sønner skulle blive en del af virksomheden. Nærmest tværtimod. Alligevel er tre af dem nu involveret i virksomheden, og den fjerde er ansvarlig for at arrangere Transportmessen i Herning. Rasmus Haubjerg Jørgensen er p.t. den eneste af sønnerne, der er medejer i virksomheden.

“Jeg har altid interesseret mig for lastbiler, så det var egentlig helt naturligt for mig at blive en del af virksomheden på trods af, at min far var modstander af det. Jeg måtte selv betale mit kørekort, og jeg fik ikke nogen særbehandling i starten. Tværtimod. Men det har jeg det fint med. Efter at have været i lære hos DSV som kørselsdisponent kommer jeg tilbage i 2007 og bliver medejer i 2008,” siger Rasmus Haubjerg Jørgensen.

Samme år vinder HV-transport prisen som Årets Transportvirksomhed i Danmark og Mangfoldighedsprisen, men mange vil også huske, at finanskrisen rammer Danmark i august 2008. HV-transport mister fra den ene dag til den anden 40 procent af omsætningen.

“Det var en hård tid, men også en god måde at lære på. Vi arbejdede dobbelt så meget for det halve i løn, fordi vi ikke ville have røde tal på bundlinjen. Og det undgik vi med nød og næppe,” siger Rasmus Haubjerg Jørgensen og fortsætter: “Fordi vi gik igennem nogle hårde år, går det op for mig, at jeg ikke har lyst til at drive virksomheden videre selv, når min far en dag skal på pension.”

Og det er på det tidspunkt, at Jan Overgaard Sinkjær kommer med i firmaet. Det sker i 2011.

Om Rasmus Haubjerg Jørgensen

Rasmus Haubjerg Jørgensen er 38 år og har taget en HHX i 2003

2003 Lastbilchauffør i Hover Vognmandsforretning

2004-2006 Speditørelev, DSV/DFDS Roland Munch, Herning

2007Speditør, DSV, Herning

Siden 2007Lastbilvognmand, HV-transport

På trods af — eller måske på grund af — de udfordringer, der har været undervejs, så har HV-transport siden starten i 1985 holdt fast i det, Poul Jørgensen kalder ordentlighed. Gennem årene har HV-transport, medarbejdere og ejerledere således hjulpet et utal af mennesker, der har haft det svært — ved at give dem muligheden for et fast arbejde.

”Der er stort set altid 3-5 medarbejdere, der har eller har haft forskellige sociale problemer; det kan være alkoholproblemer, stofmisbrug, fængselsdomme, gæld, kriminalitet og diagnoser. De mennesker giver et helt andet miljø, fordi de kommer med noget andet til virksomheden, som vi ikke har i forvejen,” siger Poul Jørgensen.

“Vi har muligheden for at hjælpe disse mennesker, fordi vi kan sluse dem ind gennem værkstedet. Det er et meget godt sted at få afprøvet, hvad de kan, og hvad de ikke kan. Hvis de fungerer dér, så får de mulighed for at prøve kræfter andre steder i virksomheden. Det kan være at hjælpe til i sandgraven, og hvis så de også fungerer dér, sender vi dem videre til et job som chauffør,” forklarer Poul Jørgensen.

Lige nu har HV-transport bl.a. en person med autisme ansat. Da han startede i firmaet, var han tæt på en permanent førtidspension. I dag kører han som chauffør i en helt ny lastbil til to millioner kroner og tjener en ganske god årsløn.

Om Jan Overgaard Sinkjær

Jan Overgaard Sinkjær er 42 år og uddannet landbrugs- og maskinmekaniker i 2000

1996-2000 i lære som landbrugsmaskinmekaniker / Chr. Nielsen, Thinghede

2000 Landbrugsmaskinmekaniker, Henning Andersen

2000-2002 Lastbilchauffør, Benno Gosvig

2002-2004 Kranchauffør, Vagn Poulsen Sørvad

2004-2009 Lastbilchauffør, Hover Vognmandsforretning / HV Transport.

2009-2010 Lastbilchauffør, Bjarke V. Nielsen

Siden 2010 Lastbilvognmand HV-transport

“Han er en af de bedste chauffører, vi har, fordi han kan huske alle de adresser, han har været på. Derudover laver han ingen fejl. Han læser grundigt alle de opgaver, han får, og så udfører han det, der står. Hvis han gør noget forkert, så er det, fordi beskrivelsen er forkert, og så er det os, der har lavet en fejl,” siger Poul Jørgensen.

“Nu har han fået et godt liv og et fast arbejde hos os, og han har fået en kæreste. Det er den slags historier, der gør, at vi er stolte af det, vi laver,” lyder det fra Poul Jørgensen.

Ovenstående er bare en af mange positive skæbnehistorier, der bliver fortalt under interviewet. HV-transport er da også kendt i området for indsatsen, og flere kommuner henvender sig til firmaet for at høre, om der er plads til flere ansatte med personlige eller sociale udfordringer. Man mærker også tydeligt, at succes hos HV-transport måles på lidt andre parametre end vækst. I det hele taget er vækst ikke et mål for de tre ejerledere.

“Vi har det lidt ambivalent med vækst, for vi har ikke noget ønske om at vokse. Det, vi holder øje med, er bundlinjen, og at vi kan være konkurrencedygtige. Og lige nu er vi nok lidt større, end vi havde planlagt. Det skyldes, at kunderne er blevet større, og at vi har tilpasset os derefter. Derudover har COVID-19 givet noget vækst, og det samme har investeringen i biogaslastbilen,” siger Poul Jørgensen.

Vi vil gerne gøre en forskel, men en af vores udfordringer er, at vi ikke kan få nogle klare svar på, hvilken bæredygtig teknologi der bliver satset på fra politisk side. Vi mener, at biobrændsel er en farbar vej, men det mener Klimarådet ikke

Rasmus Haubjerg Jørgensen, ejerleder, HV-transport

Mangler klare svar fra lovgiverne

Og netop investeringen i mere klimavenlige lastbiler er en udfordring hos HV-transport. De senere år er stort set hele flåden skiftet ud til nyeste dieselteknologi. En enkelt bil kører på biogas, også selv om den er flere gange dyrere end en traditionel lastbil.

“Vi vil gerne gøre en forskel, men en af vores udfordringer er, at vi ikke kan få nogle klare svar på, hvilken bæredygtig teknologi der bliver satset på fra politisk side. Vi mener, at biobrændsel er en farbar vej, men det mener Klimarådet ikke. Og derfor gives der ikke tilskud til at køre på biogas. Klimarådet mener, at vi skal køre i el-lastbiler, men det hænger bare ikke sammen for os. En el-lastbil koster fire gange så meget i indkøb, og så kører den i fire timer og skal lade i syv,” siger Rasmus Haubjerg Jørgensen.

Han ser gerne nogle klare svar fra lovgivernes side. Særligt, fordi de bæredygtige investeringer skal gøres snart, når man tager i betragtning, at lastbiler er dyre — og derfor kræver lang afskrivning.

“Hvis ikke vi får nogle svar på, hvad vi skal køre på, så står vi i 2030 og får at vide, at vi er ligeglade med miljøet. Men det passer jo ikke. Vi skal bare være sikre på, at vi investerer i det rigtige, inden vi kaster millioner i nye lastbiler.”

Få det nyeste CXO Magasin i din indbakke

Tilmeld dig PwC's nyhedsbrev

Download CXO Magasinet #28

Læs hele magasinet

Download (PDF of 16.72mb)

Contact us

Ulrik Ræbild

Partner, PwC Denmark

Tel: 3945 3288