Erhvervsledere har lige nu de bedste muligheder for at skabe store forandringer

#
  • 05/06/23

Mængden af alvorlige globale kriser fordrer en helt anderledes måde at lede på. Sådan lyder det fra Jim Hagemann Snabe, der bl.a. er bestyrelsesformand for den globale industrigigant Siemens. Han forudser, at noget så ukonkret som drømme og forestillingsevne bliver nødvendige redskaber i kampen for at løse de store samfundsmæssige udfordringer, vi oplever i disse år. Og han ser flere eksempler på, at radikal og modig ledelse kan skabe store resultater.

Den største risiko, man som erhvervsleder kan løbe lige nu, er at gøre, som man plejer.” Sådan lyder det fra Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for bl.a. Siemens, rådgiver for flere globale virksomheder og medlem af World Economic Forum Board. Han erkender, at verdens erhvervsledere ser ind i en fremtid med mange store udfordringer og en virkelighed, der bringer hastige og ofte uventede forandringer med sig. Og ganske ofte kommer disse store forandringer nærmest fra den ene dag til den anden. Men han understreger samtidig, at hvis man ser den nuværende situation udelukkende som én eller flere på hinanden følgende kriser, der skal tackles, sådan som man altid har tacklet kriser, så mener han, at man risikerer at fejle.

“Verden er blevet mere uforudsigelig, og risikoen for, at strategier og planer er forkerte, er betydeligt større end tidligere. Vi kunne ikke forudse COVID-19 og krig i Europa, ligesom vi ikke kan forudsige de fulde effekter af kunstig intelligens osv. Da vi samtidig kan se, at de kriser, vi oplever, bliver flere og større, og at den måde, vi prøver at løse dem på, ikke skaber de ønskede resultater, så ser jeg et behov for at gentænke lederskabet,” argumenterer Jim Hagemann Snabe.

Jim Hagemann Snabe blev færdiguddannet fra Aarhus Universitet i 1989. Når han ser tilbage på den tid, hvor hans karriere startede, ser han tilbage på en periode i verdenshistorien, hvor der, ligesom nu, skete store omvæltninger i det globale samfund. Omvæltninger, der skabte grobund for vækst og globalisering.

“Jeg var netop færdiguddannet fra Aarhus Universitet, da Berlinmuren faldt. En begivenhed, der gjorde, at globaliseringen accelererede. Virksomheder kunne pludselig lave forretning alle steder. De kunne købe og sælge nye varer, de fik nye leverandører, kunder og fandt nye talenter. Det gav et kæmpe boost af muligheder, og i virkeligheden blev verden med ét dobbelt så stor. Samtidig blev The World Wide Web opfundet og skabte en infrastruktur, der viste sig at gøre verden meget mindre og samtidig tættere integreret,” siger Jim Hagemann Snabe, der føler sig heldig over at have oplevet de store omvæltninger, der på mange måder skabte grobund for store forandringer og medførte en udbredt optimisme hvad fremtiden angik.

Pointer fra artiklen

  • Vi lever i en brydningstid, hvor grundlæggende strukturer er under voldsom forandring
  • Det er nødvendigt at gentænke lederskabet radikalt og handle på drømme om en bedre verden
  • Erhvervsledere skal tage ansvar for en positiv forandring på flere niveauer

Brydningspunkter i historien

Berlinmurens fald og udviklingen af internettet er begivenheder, som Jim Hagemann Snabe kalder for brydningspunkter i historien. Med det mener han perioder, hvor en række grundlæggende strukturer forandrer sig, og hvor forandringerne kræver omfattende tilpasninger hos de fleste virksomheder globalt. Når Jim Hagemann Snabe ser på verden i dag, ser han igen flere brydningspunkter. Men modsat Berlinmurens fald og internettets fremvækst medfører de brydningspunkter, vi oplever lige nu, ikke optimisme, men i stigende grad bekymring for fremtiden. I det hele taget har det, der sker lige nu, en helt anden og mere gennemgribende karakter, mener han.

“Jeg ser bogstavelig talt en verden på vej mod total forandring. Jeg tror, at de fleste godt kan se, at det globale samfund skal gentænkes, og at vi skal genopfinde mange af de helt grundlæggende strukturer, vi har kendt og handlet ud fra i årevis. Det gælder bl.a. fremtidens energiforsyning, klimahåndtering, fødevareproduktion, samhandel, infrastruktur, teknologi, innovation, arbejde, velfærd osv.,” siger Jim Hagemann Snabe.

Det er i det perspektiv, at han opfordrer erhvervsledere til at gentænke deres egen rolle samt virksomhedens rolle i den forandring, der foregår. Han kalder det behovet for et radikalt lederskab.

“Det radikale lederskab stiller sig selv spørgsmål som fx: Hvad er den ideelle fremtid, vi sigter efter? Hvordan vil et energisystem uden CO2-udledning se ud? Hvordan ser fremtidens bæredygtige transportsystem ud? Hvordan ser en cirkulær og effektiv produktion ud, og hvordan ser et stærkt, effektivt og bæredygtigt velfærdssystem ud? Hvordan ser fremtidens byer ud? Det næste, man bør gøre, er at spørge sig selv: Hvilken rolle skal vi spille i den proces?” lyder opfordringen fra Jim Hagemann Snabe.

Vi kunne ikke forudse COVID-19 og krig i Europa, ligesom vi ikke kan forudsige de fulde effekter af kunstig intelligens osv. Da vi samtidig kan se, at de kriser, vi oplever, bliver flere og større, og at den måde, vi prøver at løse dem på, ikke skaber de ønskede resultater, så ser jeg et behov for at gentænke lederskabet

Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand og professionelt bestyrelsesmedlem

Om Jim Hagemann Snabe

Født i 1965 og uddannet fra Handelshøjskolen i Aarhus i 1989

Siden 2014 bestyrelsesformand og professionelt bestyrelsesmedlem for en række virksomheder

Fra 2010 til 2014 CEO, SAP

Fra 2008 til 2010 Head of Product Development, SAP

Fra 2006 til 2008 Head of Industry Solutions, SAP

Fra 2004 til 2006 COO, Application Development, SAP

Fra 2002 til 2004 Head of Service Industries, SAP

Drømme, forestillingsevne og strategier

Når man spørger Jim Hagemann Snabe, hvad et godt lederskab er, svarer han følgende:

“Kombinationen af drømme og detaljer. Og med det mener jeg, at i stedet for at oversætte strategier til planer, så skal vi oversætte strategier til drømme om, hvad vi gerne vil være, og hvilken verden vi vil være med til at skabe. Derefter ser man på detaljerne, og hvad man skal være meget bedre til for at opnå drømmen,” siger han og erkender, at for mange ledere kan denne radikale tilgang virke skræmmende og risikabel.

“Men det er mere risikabelt at lade være,” mener han.

Som bestyrelsesformand for A.P. Møller – Mærsk i godt fem år var Jim Hagemann Snabe med til at skabe transformation gennem radikalt lederskab. Som et af verdens førende på sit felt havde den store danske shippingkoncern i mange år været frontfigur inden for bæredygtig transport. Den havde opnået store resultater og reduceret sit klimaaftryk betydeligt gennem kontinuerlige forbedringer. Men i 2018 blev ledelsen mere radikal, hvilket for alvor gjorde en forskel i det store klimamæssige perspektiv: A. P. Møller – Mærsk satte sig et mål, som man ikke vidste, hvordan man skulle opnå. Man beskrev drømmen om CO2-neutral sejlads.

“I 2018, mens jeg var bestyrelsesformand, besluttede vi os for at finde en vej til zero carbon shipping. Vi var stolte over det, vi havde opnået, men vi måtte også indse, at kontinuerlige forbedringer ikke ville få os hele vejen i mål,” forklarer Jim Hagemann Snabe.

“Da vi tog beslutningen, kendte vi ikke svaret, men vi oversatte vores drøm til en strategi, og allerede i 2020 kendte vi svaret. I 2021 bestilte vi det første skib, der kunne sejle på grøn methanol, og skibet er netop blevet leveret og vil komme til at sejle CO2-neutralt,” fortæller han og konkluderer: “Det, vi troede var en nærmest umulig opgave at nå inden 2050, viste sig tre år senere at være opnåeligt hurtigere end planlagt. Vores drøm var at have det første CO2-neutrale skib på havet i 2030. Det når vi i 2023, og inden jeg stoppede som formand, flyttede vi målet om CO2-neutral sejlads fra 2050 til 2040,” siger han.

Det er vigtigt at huske på, at de forandringer, der sker lige nu, måske er den største forretningsmulighed, man får i vores generation. Man kan skabe en god forretning og samtidig se sine børn i øjnene og sige, at man var med til at skabe en bedre fremtid for de kommende generationer

Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand og professionelt bestyrelsesmedlem

Fra idé til grøn pionér med kæmpe ordrebog

Northvolt er et andet selskab, som Jim Hagemann Snabe fremhæver for dets radikale lederskab. En relativt nystartet svensk virksomhed, der ligesom den danske shippingkoncern har gentænkt en hel branche via en ledelsestankegang baseret på drømme og detaljer. Northvolt blev etableret i 2015 med en drøm om at producere bæredygtige batterier uden brug af CO2 og med genbrug af råvarer. I dag har den realiseret drømmen og kan notere flere globale bilproducenter i kundekredsen.

“Northvolts udvikling understreger, at det kan betale sig at være radikal og modig ved at forestille sig en fremtid, som man ønsker den – og så gå fuldt og helt efter drømmen. Syv år efter etableringen har den en ordrebog på omkring 50 mia. euro og beviser med al tydelighed, at der også er et stort forretningsmæssigt potentiale i at drømme stort og gøre en positiv forskel i verden,” siger Jim Hagemann Snabe, der siden december 2022 har siddet som bestyrelsesformand for Northvolt.

Jim Hagemann Snabe er som bestyrelsesformand også med til at skabe en bæredygtig udvikling i Siemens. Den tyske industrigigant har været igennem en stor transformation, hvor man er gået fra 16 forskellige forretningsområder til tre og har skabt to nye børsnoterede selskaber. Siemens laver eksempelvis ikke længere husholdnings- og forbrugerelektronik, men er i dag en industriel virksomhed, der faciliterer den bæredygtige transformation inden for infrastruktur i byer og bygninger, transportsystemer og produktion. I alle tre tilfælde er det to ting, der driver forretningen, lyder det fra Jim Hagemann Snabe:

“Vi digitaliserer den fysiske infrastruktur for på den måde at gøre den effektiv, hvorefter vi investerer i de bæredygtige løsninger inden for vores primære forretningsområder,” siger Jim Hagemann Snabe og konstaterer, at Siemens – på trods af, at man har sagt farvel til en række forretningsområder – oplever de højeste vækstrater i 20 år.

“Det er vigtigt at huske på, at de forandringer, der sker lige nu, måske er den største forretningsmulighed, man får i vores generation. Man kan skabe en god forretning og samtidig se sine børn i øjnene og sige, at man var med til at skabe en bedre fremtid for de kommende generationer,” lyder det fra Jim Hagemann Snabe.

Bestyrelsesposter

Bestyrelsesformand for Northvolt siden 2022

Bestyrelsesformand for Siemens siden 2018

Medlem af bestyrelsen for World Economic Forum siden 2014

Tidligere bestyrelsesposter i bl.a. A.P. Møller – Mærsk, Allianz, Bang & Olufsen, SAP og Danske Bank

Vi oplever en geopolitisk udvikling, der meget vel kan føre til, at verden lukker sig om sig selv, og at vi efter flere års globalisering kan ende i en de-globalisering, hvilket efter min mening vil være katastrofalt. Erhvervslederne har et stort ansvar i at trække i en anden retning

Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand og professionelt bestyrelsesmedlem

Erhvervsledere sidder med et stort ansvar

Jim Hagemann Snabe mener, at erhvervsledere – særligt i en brydningstid som nu – besidder et meget stort ansvar for at påvirke udviklingen i den rigtige retning. Ikke bare på klimaagendaen, men også bredere samfundsmæssigt, fx på den geopolitiske udvikling, hvor flere faktorer peger i den forkerte retning.

“Vi oplever en geopolitisk udvikling, der meget vel kan føre til, at verden lukker sig om sig selv, og at vi efter flere års globalisering kan ende i en de-globalisering, hvilket efter min mening vil være katastrofalt. Erhvervslederne har et stort ansvar i at trække i en anden retning. Jeg forestiller mig eksempelvis en verden, hvor vi ikke samler al produktion på én stor fabrik i ét stort land, fordi arbejdskraften er billig, men at vi i stedet benytter fem eller ti lande i vores sourcing-strategi. I den verden er det ikke adgangen til billig arbejdskraft, der er den væsentligste drivkraft, men ønsket om at opbygge større modstandsdygtighed i virksomhedens værdikæde,” siger Jim Hagemann Snabe.

“I Siemens har vi 310.000 medarbejdere rundt om i verden, hvilket vil sige, at vi påvirker samfundet i mere end 180 lande. Her diskuterer vi aktuelt, hvilke andre lande vi skal producere i, og hvordan vi får skabt en bedre supply chain, hvor flere lande er inkluderet. Vi gentænker med andre ord værdikæden, og på samme måde mener jeg, at andre virksomheder kan vælge at spille en vigtig rolle i fremtidens bæredygtige globale samfund.”

Få det nyeste CXO Magasin i din indbakke

Tilmeld dig PwC's nyhedsbrev

Download CXO Magasinet #34

Læs hele magasinet

Download (PDF of 8.62mb)

Kontakt os

Mads Melgaard

Direktør og markedsleder, København, PwC Denmark

2321 1415

E-mail