Historien om Admin By Request ApS starter tilbage i 1980’erne, hvor virksomhedens stifter, ejerleder og direktør Lars Sneftrup Pedersen fik sin første computer som 13-årig.
”Det hele startede med min store interesse for computerspil og særligt at finde ud af, hvordan man kunne lave dem. Det var dengang i midten af 1980’erne, hvor der ikke var noget internet, og jeg kendte ikke nogen med forstand på det. Det eneste, man nærmest kunne gøre for at få mere viden, var at gå ned til boghandleren og købe en guide, hvor der stod noget om forskellige kommandoer og den slags,” siger Lars Sneftrup Pedersen.
Så det gjorde han og begyndte at kode sine egne spil. Det første spil, han udviklede, blev afvist af spildistributøren, der alligevel udgav det uden at fortælle ham om det. Senere lykkedes det ham at sælge et andet spil for 35.000 kr., hvilket var mange penge for en teenager dengang. Han udviklede og solgte flere computerspil i den periode, og i dag ville det have været oplagt for Lars Sneftrup Pedersen at forfølge en uddannelse som spiludvikler, men sådan skulle det ikke gå.
”Der var meget få uddannelsesmuligheder, der passede til mig, så efter handelsskolen tog jeg en uddannelse som EDB-assistent og derefter datamatiker. Men det var alt for bredt med en masse regnskab, lidt programmering i Pascal, som ingen brugte osv. Uddannelsen var helt skudt ved siden af dengang i forhold til at uddanne IT-eksperter,” siger Lars Sneftrup Pedersen.
"Vi ser ind i en fremtid med stigende fokus på cybersikkerhed og en større efterspørgsel på brugervenlige løsninger til at håndtere cybertruslerne på. Derfor er der al mulig grund til at forvente stærk vækst i efterspørgslen på vores produkt."
Lars Sneftrup Pedersen, direktør og ejerleder, Admin By Request ApSDa han blev færdig som datamatiker i 1994, var der også kun meget få jobs i Danmark inden for IT. Ikke mindst i Nordjylland var det sparsomt. Det lykkedes dog den unge nordjyske datamatiker at få et job hos Sonofon i 1995. Det var her, han for alvor blev opmærksom på, hvordan programmering kunne anvendes til at gøre mange ting smartere. Mens han var hos Sonofon, udviklede han bl.a. et system, der optimerede installationen af programmer i Sonofon.
”Det startede med, at en kollega skulle installere Power-Point på sin computer. Det krævede seks installationsdisketter og tog lang tid. Det mente jeg kunne gøres smartere, så jeg lavede et program, der installerede softwaren automatisk efter fyraften, så computeren var opdateret, når man kom på arbejde næste dag. Og det blev egentlig starten på udviklingen af flere lignende systemer, der installerede software om natten,” siger Lars Sneftrup Pedersen.
Han fortsatte med at udvikle flere installationspakker for Sonofon, indtil “der var lavet pakker til det hele”, som Lars Sneftrup Pedersen formulerer det. Han søgte derfor over i Sonofons udviklingsafdeling, hvor han fortsatte med at skabe digitale forandringer. ”Jeg udviklede Sonofons første e-shop og hele deres butikssystem. Jeg endte faktisk med at lave en slags schweizerkniv for systemadministratorer, som kunne bruges til at sætte automatiseringerne i system,” fortæller Lars Sneftrup Pedersen.
Født i 1969 og uddannet EDB-assistent og datamatiker
Siden 2008 Stifter og ejerleder, Fast Track Software ApS, der senere blev til Admin By Request ApS
Fra 2001 til 2010 Senior Developer, Sonofon (i dag Telenor)
Fra 1995 til 2001 Systemadministrator, Sonofon (i dag Telenor)
Fra 1985 til 1995 Freelance spiludvikler
Med erfaringerne fra Sonofon i bagagen besluttede Lars Sneftrup Pedersen sig i 2008 for at starte egen virksomhed baseret på den såkaldte schweizerkniv. Og selvom udviklingsarbejdet hos Sonofon således dannede grundlag for det, der senere skulle blive til Admin By Request, så gik der alligevel noget tid, før væksteventyret tog fart.
Systemadministratorer kunne sagtens se potentialet i Lars Sneftrup Pedersens komplekse program, men de havde svært ved at overbevise cheferne om at købe det. Derfor besluttede Lars Sneftrup Pedersen at forsimple produktet og ændre salgsstrategien til et cloudbaseret abonnement. Det skulle vise sig at være den helt rigtige beslutning, for “nu stod produktet pludselig helt knivskarpt som et cybersikkerhedsprodukt”, påpeger den innovative direktør.
Og fra da af var Admin By Request en realitet. Programmet lyder måske komplekst, men er overraskende simpelt. Det sørger ganske enkelt for, at medarbejderne ikke kan installere programmer, software eller andet uden at få lov til det. Som udgangspunkt fratages alle medarbejdere således retten til at installere programmer. De skal i stedet anmode om installation via Admin By Request, der sørger for, at brugeren kan installere uden risiko for, at skadelige programmer følger med. Når installationen er slut, fjernes adgangen igen. Systemet fungerer på tværs af både Windows og macOS og har vist sig at være en yderst effektiv måde at forhindre bl.a. malwareinfektioner på.
"Generelt ansætter vi ikke ud fra faglighed, vi ansætter ud fra indstilling, for hvis den er der, så skal vi nok lære folk alt det faglige. Vi vil være Aalborgs Google."
Lars Sneftrup Pedersen, direktør og ejerleder, Admin By Request ApS”En af de store sikkerhedsrisici i en virksomhed er netop, når folk installerer noget på egen hånd. Som f.eks. et gratis program, der er nødvendigt for at åbne et bestemt dokument. Men den risiko eliminerer vi fuldstændigt med vores produkt, der også overvåger brugeradfærd og uregelmæssigheder i realtid,” siger Lars Sneftrup Pedersen.
Han påpeger, at virksomhedens softwareløsning er mere skalérbar og brugervenlig end konkurrenternes og ikke forstyrrer brugernes workflow. Og så er den nem at bruge.
”En vigtig del af produktet er også, at det skal være til at forstå og nemt at bruge. Ikke noget, der kræver en ingeniøruddannelse, hvilket ellers er meget normalt i vores branche.”
Lars Sneftrup Pedersen fremhæver simplificeringen af produktet som en afgørende faktor for virksomhedens succes. Det samme gælder ændring af salgsstrategien til en cloudbaseret abonnementsløsning.
”Mange IT-folk downloader det for at afprøve det derhjemme. Når der så skal sættes et projekt i gang på arbejdspladsen om sikkerhed, så anbefales det af dem, fordi de selv har testet det. Det er virkelig effektiv og billig markedsføring.”
Løsningen fra Admin By Request er gratis at bruge for alle virksomheder med under 25 ansatte. Omkring 10.000 af virksomhedens brugere er i dag gratister, og der kommer ca. 50 nye til hver dag.
Den ændrede salgsstrategi med en såkaldt freeware-model for mindre virksomheder og mund-til-mund markedsføring samt ikke mindst, at produktet er effektivt som sikkerhedsløsning, har, ifølge Lars Sneftrup Pedersen, gjort Admin By Request til en succes. Kunderne omfatter bl.a. giganter som Disney, Garmin, McLaren og Bill & Melinda Gates Foundation. Kunderne findes i mange lande og brancher fra finanssektoren til sundhedssektoren. Over de seneste fem år er omsætningen hvert år fordoblet, og det har Lars Sneftrup Pedersen tænkt sig skal fortsætte.
”Vi ser ind i en fremtid med stigende fokus på cybersikkerhed og en større efterspørgsel på brugervenlige løsninger til at håndtere cybertruslerne på. Derfor er der al mulig grund til at forvente stærk vækst i efterspørgslen på vores produkt.”
Men der er flere andre produkter på vej. Faktisk har virksomheden allerede i år udvidet produktpaletten med et program, der kan fjernstyre andre computere. Men der er også andre produkter på vej, som han ikke vil løfte sløret for i detaljer.
”Vores eksisterende kunder er meget glade for os, så alene af den grund er det tåbeligt, hvis vi ikke vælger at tilbyde dem flere produkter. Så vi har nye produkter på vej, og her indgår AI også som en del af det. Inden for de næste tre år vil vi kunne tilbyde kunderne 5-6 produkter frem for blot ét,” siger Lars Sneftrup Pedersen.
Admin By Request ApS giver brugerne mulighed for at få midlertidige administrative rettigheder til medarbejdernes arbejdsstation. Denne løsning gør det muligt for virksomheder at beskytte deres følsomme data og systemer mod cybertrusler, samtidig med, at de opretholder compliance og brugervenlighed for deres medarbejdere. Virksomheden har hovedkvarter i Aalborg og har kontorer i USA, England, Tyskland, New Zealand, Thailand, Sverige og Norge.
Virksomhedens 60 medarbejdere spiller en afgørende rolle for succesen, trods det beskedne antal i forhold til en omsætning på 500 mio. kr.
Sælgerne er geografisk spredt med baser i Danmark, Sverige, Norge, Thailand og Tyskland samt primært i USA og England, mens alle udviklerne er samlet i hovedkvarteret i Aalborg. Her finder man også halvdelen af supportteamet, mens resten er placeret i USA. Marketingafdelingen består af fire medarbejdere, der opererer fra New Zealand.
”Man kan måske undre sig over, at 60 mennesker kan skabe så stor en omsætning, men det handler om at skabe den rigtige gulerod for de ansatte. Vi har skabt nogle virkelige fede rammer, har masser af fede arrangementer og så sørger vi for at finde dem, der er selvkørende og virkelig brænder for jobbet og ikke mindst samarbejdet med kollegerne. Vi er altid på jagt efter dygtige softwareudviklere, og dem er der rift om. Men generelt ansætter vi ikke ud fra faglighed, vi ansætter ud fra indstilling, for hvis den er der, så skal vi nok lære folk alt det faglige. Vi vil være Aalborgs Google,” siger Lars Sneftrup Pedersen.
"Vores eksisterende kunder er meget glade for os, så alene af den grund er det tåbeligt, hvis vi ikke vælger at tilbyde dem flere produkter. Så vi har nye produkter på vej, og her indgår AI også som en del af det."
Lars Sneftrup Pedersen, direktør og ejerleder, Admin By Request ApSTilmeld dig PwC's nyhedsbrev og få det nyeste CXO Magasin i din indbakke.