Sådan moderniserer BEC sin digitale infrastruktur

#
  • september 2025

Som leverandør af it-løsninger til danske pengeinstitutter spiller virksomheden BEC en central rolle i at sikre stabilitet og innovation i finanssektorens digitale infrastruktur. Med stigende krav til sikkerhed, fleksibilitet og effektivitet moderniserer BEC sin it-platform gennem cloudmigration, AI-integration og styrket cybersikkerhed. Det forudsætter ifølge selskabets CEO, Jesper Nielsen, at der træffes ansvarlige og transparente beslutninger, der tilgodeser både individuelle kundebehov og branchefællesskabets interesser.

Pointer fra artiklen

  • BEC er en central aktør i udviklingen af samfundskritisk digital infrastruktur i den danske finanssektor.
  • BEC balancerer fælles brancheløsninger med individuelle kundebehov og stigende regulering.
  • Cloud og AI-teknologi styrker robusthed og effektivitet på tværs af BEC’s it-systemer.

Digitale banktjenester som netbank og mobilbetaling er i dag en selvfølge. De skal være hurtige, intuitive og tilgængelige døgnet rundt. Men bag de automatiserede brugerflader ligger en kompleks digital infrastruktur, der sikrer, at det finansielle system fungerer stabilt og sikkert.

Infrastrukturen udvikles og vedligeholdes af specialiserede it-leverandører, der spiller en afgørende rolle for den daglige drift og den teknologiske udvikling i sektoren. En af de centrale aktører er BEC Financial Technologies, et fællesejet it-selskab, der gennem mere end 60 år har leveret og udviklet it-løsninger til danske pengeinstitutter og deres kunder. Det stiller store krav til BEC, der løbende skal modernisere sine systemer, styrke sikkerheden og efterleve regulatoriske krav – uden at gå på kompromis med brugervenlighed og stabilitet, understreger Jesper Nielsen, CEO hos BEC:

“Vi er formentlig den mest digitaliserede sektor i Danmark og samtidig en central drivkraft bag samfundets digitale infrastruktur. Det forpligter – og det stiller store krav til os, ikke mindst over for vores banker, hvor vi skal sikre, at de står stærkt digitalt. Det handler om alt fra intuitive mobilbanker til effektive rådgivningssystemer – helt ned til de bagvedliggende processer, der skal være stabile, skalérbare og digitalt understøttede.”

“Vi er ikke længere bare en datacentral, men en finansiel operatør med ansvar for, at systemerne lever op til gældende lovgivning.”

Jesper Nielsen, CEO, BEC

Et branchefællesskab med stordriftsfordele og kompleksitet

BEC ejes i dag af 16 danske banker. Når mange banker deler fælles it-systemer, opstår stordriftsfordele – men også behov for kompromisbaserede beslutninger, hvor fællesskabets interesser vægtes højt, forklarer Jesper Nielsen. Løsningsmodeller skal nemlig både tilgodese store og små banker med forskellige forretningsmodeller og behov.

“Vores løsninger skal kun udvikles én gang. Om systemet håndterer én eller to millioner betalinger, ændrer ikke meget på driftsomkostningerne. Det skaber skala og gør det muligt at dele investeringer, så også mindre banker får adgang til avanceret teknologi, de ellers ikke kunne løfte alene. Men fællesskabet kræver tillid og tydelige rammer,” siger Jesper Nielsen.

Han henviser til vigtigheden af, at BEC har mandat til at prioritere indsatser på vegne af ejerkredsen, så beslutningskraften er stærk. Det er nødvendigt for at kunne træffe pragmatiske beslutninger og sikre fremdrift på tværs af bankernes forskellige behov.

BEC skal også imødekomme regulatoriske krav til pengeinstitutterne og til BEC som central aktør i den danske finanssektor. Nye EU-regler som NIS2 og DORA skærper forventningerne til sikkerhed og digital robusthed – og kræver indsigt i både teknologi og forretning. Når én fælles it-platform skal understøtte mange banker med forskellige risikoprofiler og forretningslogikker, kan alt ikke ensrettes. Det stiller krav til både governance og fleksibilitet.

“Vi er ikke længere bare en datacentral, men en finansiel operatør med ansvar for, at systemerne lever op til gældende lovgivning. Compliance og datasikkerhed er blevet mere struktureret – men krav til fx hvidvask, sikkerhed og rapportering varierer fra bank til bank. Derfor er det afgørende, at vi forstår hver enkelt banks behov og kan omsætte dem til præcise it-løsninger, der favner alle vores kunder,” siger Jesper Nielsen.

Jesper Nielsen

Om Jesper Nielsen

Født i 1968 og uddannet cand.polit. fra Københavns Universitet i 1996.

Siden 2020 CEO, BEC.

Fra 2019 til 2020 Selvstændig managementkonsulent.

I 2019 Midlertidig adm. direktør, Danske Bank.

Fra 2016-2019 Head of Personal Banking og medlem af direktionen, Danske Bank Group.

Fra 2011 til 2016 Executive Vice President, Business Development, Personal Banking, Danske Bank.

Fra 2010 til 2012 Head of Business Development and Deputy CEO, Danske Bank Ireland.

Bestyrelsesmedlem i Finans Danmark Arbejdsgiver og JN Data A/S.

“Vi befinder os ikke længere kun i den eksperimenterende fase – i dag skaber vores AIinvesteringer reel værdi. Intern friktion reduceres, tid bliver frigjort, og medarbejdernes digitale brugeroplevelser er mærkbart forbedret.”

Jesper Nielsen, CEO, BEC

Styrket teknologisk robusthed gennem partnerskaber

I takt med at kravene til sikkerhed, fleksibilitet og effektivitet i den finansielle sektor vokser, moderniserer BEC sin tekniske infrastruktur for at kunne understøtte både nuværende og fremtidige behov. Det sker bl.a. igennem en gradvis migrering af centrale systemer fra det ældre teknologilandskab til en ny, cloud-baseret arkitektur. Transformationen følger en såkaldt unbundling- tilgang, hvor store, komplekse systemer nedbrydes i mindre komponenter, der flyttes – ét ad gangen – til cloud.

“Det handler om at tænke ansvarlighed ind i de forretningskritiske beslutninger, vi træffer. Ved at flytte centrale systemer til cloud kan vi accelerere udviklingen af nye løsninger og samtidig sikre højere robusthed og compliance i en kompleks finansiel sektor,” forklarer Jesper Nielsen.

I takt med den teknologiske udvikling samarbejder BEC i stigende grad med specialiserede partnere, frem for selv at udvikle og drifte alt. Især inden for it-sikkerhed og drift intensiveres samarbejdet med markedets førende leverandører for at styrke robustheden i en kompleks og omskiftelig virkelighed. Det frigør interne ressourcer og lader BEC fokusere på deres kernekompetencer inden for softwareudvikling og skræddersyede løsninger, der understøtter bankernes forretning.

“Vi har organiseret os, så opgaverne løses dér, hvor det er mest effektivt. I stedet for at mestre alt internt – fra kort og betalinger til regulering og de 600- 700 systemer, der tilsammen driver en bank – prioriterer vi at købe markedets bedste løsninger, der løbende opdateres og vedligeholdes. Det styrker også vores modstandskraft og evne til at reagere hurtigt i en tid præget af cybertrusler og geopolitisk uro,” fortæller Jesper Nielsen.

Parallelt hermed er sikkerhed, compliance og risikohåndtering centrale hensyn, når nye teknologier integreres i infrastrukturen. I dag bygger BEC på stærke samarbejder med nogle af markedets førende – og primært amerikanske – teknologipartnere inden for cloud, AI og kritisk software. Det samarbejde er fortsat afgørende, men ifølge Jesper Nielsen bør det på længere sigt suppleres af en fælles europæisk indsats for at styrke teknologisk robusthed og uafhængighed:

“Som it-leverandør til finanssektoren er vi i dag dybt afhængige af amerikansk teknologi. Planer for, hvordan vi kan skifte leverandører – såkaldte exit-strategier – er ikke længere noget, man smiler ad. De er en nødvendig del af vores infrastrukturplanlægning.”

Om BEC

BEC er et dansk full-service it-hus med 60 års erfaring i udvikling og drift af it-løsninger til finanssektoren. BEC’s aspirationer er at blive den førende fintechintegrator for danske pengeinstitutter.

31 pct. af danske erhvervskunder og 22 pct. af danske privatkunder bruger et BEC-pengeinstitut som deres primære pengeinstitut (målt på NemKonti).

BEC’s ejerkreds består af 16 danske pengeinstitutter, der både er medlemmer og kunder hos BEC.

I 2024 omsatte koncernen for 2,3 mia. kr., og årets resultat var 157 mio. kr.

BEC beskæftiger over 1.700 medarbejdere i Roskilde, Herning, København, Aalborg og Warszawa.

BEC er medlem af arbejdsgiverforeningen Finans Danmark Arbejdsgiver.

BEC Jesper

“Teknologien udvikler sig hurtigt, og mulighederne for at spore og forstå beslutningsprocesser bliver hele tiden bedre.”

Jesper Nielsen, CEO, BEC

Kunstig intelligens som strategisk drivkraft

For Jesper Nielsen handler anvendelsen af kunstig intelligens i høj grad om at øge effektiviteten i det fællesskab, BEC er sat i verden for at betjene. Teknologien bliver derfor gradvist integreret på flere operative niveauer – som et redskab til at forenkle arbejdsgange. Den anvendes både i de kundevendte funktioner, i interne arbejdsprocesser samt i selve udviklingsarbejdet. Det sker bl.a. ved at aktivere AI-værktøjer, der allerede er integreret i de platforme, organisationen benytter via sine teknologipartnere. Fx anvendes kunstig intelligens i CRM-systemer, hvor teknologien hjælper bankrådgivere med hurtigt at skabe overblik over virksomhedsanalyser, nyheder og tendenser. Her bidrager AI med datadrevne indsigter, der styrker beslutningstagning og rådgivning. Internt har BEC, siden sommeren 2024, anvendt en egenudviklet sprogmodel, der bruges bredt i organisationen til at forenkle og digitalisere arbejdsgange – fra HR og support til kundevejledning. Medarbejderne har nu ét samlet AI-adgangspunkt, hvor de hurtigt kan finde præcise og relevante svar. Det gør det nemmere at supportere bankerne effektivt uden at skulle lede efter information på tværs af flere systemer og dokumenter.

“Vi befinder os ikke længere kun i den eksperimenterende fase – i dag skaber vores AI-investeringer reel værdi. Intern friktion reduceres, tid bliver frigjort, og medarbejdernes digitale brugeroplevelser er mærkbart forbedret,” forklarer Jesper Nielsen.

Sideløbende styrker BEC deres udviklingsarbejde ved at integrere AI-værktøjer, der assisterer med alt fra dokumentation til kodning og omskrivning. Det øger produktiviteten markant og gør det muligt at løse opgaver 25-30 pct. hurtigere, pointerer han.

“Udviklere, der anvender kunstig intelligens, bliver betydeligt mere produktive. Selvom teknologien skulle demokratisere adgangen til avancerede udviklingsværktøjer, ser vi også, at de mest erfarne udviklere bliver endnu bedre. Det stiller krav til, at vi som organisation handler strategisk og rettidigt,” siger Jesper Nielsen og understreger, at udbredelsen af teknologien på tværs af BEC’s digitale infrastruktur samtidig rejser nye krav til ansvarlighed og transparens:

“Vi prioriterer compliance og vælger en ansvarlig tilgang – også når det betyder, at vi ikke altid er de første til at tage ny teknologi i brug. I en stærkt reguleret sektor er det afgørende at kunne dokumentere, hvordan kunstig intelligens træffer beslutninger, og hvilket grundlag de bygger på. Mange generative modeller er baseret på sandsynlighedsberegninger, hvilket kan gøre det svært at forklare og dokumentere resultaterne. Men teknologien udvikler sig hurtigt, og mulighederne for at spore og forstå beslutningsprocesser bliver hele tiden bedre. AI er ikke en hurtig løsning på alle udfordringer, men vil blive en grundlæggende del af, hvordan vi fremover udvikler software, rådgiver kunder og skaber værdi,” fortæller Jesper Nielsen og afslutter med at referere til en pointe fra Bill Gates i bogen The Road Ahead (1995):

“Vi har tendens til at overvurdere teknologiens kortsigtede effekt og undervurdere dens langsigtede potentiale.”

Få det nyeste CXO Magasin i din indbakke

Tilmeld dig PwC's nyhedsbrev

Download CXO Magasinet #42

Læs hele magasinet

(PDF of 22.69MB)

Kontakt os

Bo Svejstrup

Partner, København, PwC Denmark

2365 3692

E-mail