Når man ser ud over det danske erhvervslandskab, så ser man bl.a. et stort antal ejerledede virksomheder, der formår at skabe vækst og arbejdspladser. Man ser samtidig ejerledere, der for alvor har taget den grønne agenda til sig og øger fokus og investeringer i grøn omstilling. Sådan lyder nogle af de væsentlige konklusioner i Ejerlederanalysen 2023 fra PwC. PwC’s analyse, der er udført blandt de bedst performende ejerledede danske virksomheder, viser ligeledes, at tre ud af fire ejerledere har grøn transformation i top 3 over de vigtigste temaer for dem og virksomheden i de kommende 12 måneder. Omtrent hver fjerde ejerleder (26 pct.) har den grønne transformation øverst på deres agenda, mens det for knap halvdelen (49 pct.) er i top 3, men ikke det vigtigste tema for de kommende 12 måneder.
“Den grønne transformation ligger højt på agendaen for ejerlederne i Danmark. Arbejdet med den grønne omstilling er helt nødvendigt for både klimaet og de ejerledede virksomheder, hvilket energikrisen også har været med til at understrege. Samtidig vil de øgede krav til rapportering om bæredygtighed på sigt omfatte stort set alle virksomheder, herunder mange ejerledede virksomheder,“ siger Ulrik Ræbild, partner og markedsleder for Middle Market i PwC.
Når vi dykker ned i Ejerlederanalysen 2023, er der noget, der tyder på, at ejerlederne er klar til at sætte handling bag ordene, når de fortæller, at bæredygtighed og grøn transformation er højt på agendaen. Ejerlederne understøtter således arbejdet tænmed den grønne omstilling ved at lade investeringer følge med målsætningerne. Mere end tre ud af fire ejerledere (77 pct.) forventer således at øge deres investeringer på området de kommende tre år. Hver tredje (33 pct.) forventer at øge investeringerne op til 10 pct., mens mere end fire ud af ti (44 pct.) forventer at øge investeringerne med mere end 10 pct.
“Det er positivt, at så stor en andel af ejerlederne planlægger at øge deres investeringer inden for den grønne transformation, da det bliver et stadigt mere afgørende konkurrenceparameter,” siger Ulrik Ræbild.
Han hæfter sig samtidig ved nogle af de udfordringer, som Ejerlederanalysen fra PwC også viser. En af dem er, at blot 35 pct. af ejerlederne har fastsat mål for nedbringelse af virksomhedens CO2-udledning, og at færre (19 pct.) har en net-zeromålsætning. En anden udfordring er, at mens to ud af tre ejerledere (67 pct.) fortæller, at de har reduktion af virksomhedens udledning af CO2 som en del af deres strategi, så har kun hver fjerde (24 pct.) et præcist overblik over virksomhedens nuværende udledning af CO2. Færre (12 pct.) har et præcist indblik i virksomhedens leverandørers udledning.
“Analysen viser, at der pågår et arbejde med at få nedbragt udledningen af CO2. Det er derfor vigtigt, at flere får et bedre overblik over, hvor meget virksomheden udleder, da også mange ejerledere bliver omfattet af det nye CSRD-direktiv inden for de kommende år, afhængigt af virksomhedens størrelse. Et godt sted at starte er, at virksomheden både tager stilling til, hvordan bæredygtighedsemner som klimaforandring vil kunne påvirke virksomheden, men også hvordan virksomheden kan have en positiv effekt på miljøet,” siger Ulrik Ræbild.
En af de ejerledere, der for alvor har taget den grønne agenda til sig, er Årets Ejerleder 2023, Mikkel Vaupell Grene, der sammen med sin bror, Cresten Vaupell Grene, driver detailkæden Søstrene Grene. Helt i tråd med Søstrene Grenes bæredygtighedsstrategi har virksomheden indledt en indsats for at ændre forbrugsmønstre, bl.a. ved at tilbyde sine kunder produkter med en længere brugsfase, ligesom virksomheden arbejder på at forenkle processen omkring affaldssortering ved at skabe produkter, hvor materialer let kan adskilles fra hinanden. Dette er et led i Søstrene Grenes stræben efter at reducere den samlede udledning, der opstår i forbindelse med et produkts livscyklus, fortæller Mikkel Vaupell Grene.
“Cirka 70 pct. af Søstrene Grenes udledninger stammer i dag fra produkterne, herunder råvareudvinding og produktion. Det mest bæredygtige ville være, hvis vi alle stoppede med at forbruge produkter, men det, tror jeg, er en utopi. Derfor er vores mål, at produkterne, man køber hos Søstrene Grene, skal udlede mindre CO2 end tilsvarende produkter på markedet. Som led i dette mål har vi eksempelvis udfaset al engangsplastik, hvilket har bidraget til en betydelig CO2-reduktion på 5.000 tons på vores udledning af plast. I dag er en betydelig andel af vores plastprodukter GRS-certificeret, hvilket indikerer, at minimum 50 pct. af plasten er fremstillet af genanvendt materiale. Vi har også besluttet at fjerne vores sortiment af engangsservice, der tidligere udgjorde en stor del af vores salg, men som repræsenterer et forbrugsmønster, vi ønsker at komme væk fra. Derudover tænker vi CO2-aftryk ind, når vi skal købe produkter og spørger os selv, om det kan reduceres ved at ændre på materialerne, designet, produktionsstedet eller processen,” siger Mikkel Vaupell Grene, CEO og ejerleder, Søstrene Grene.
Hos Årets Temaprisvinder 2023, Tscherning Holding A/S, har man haft bæredygtighed som bærende forretningsprincip siden entreprenørvirksomheden blev etableret i 1975. Ejerleder og adm. direktør Søren Tscherning (herover) oplever, at opmærksomheden omkring bæredygtighed i byggeriet er stigende.
”Branchen er fortsat drevet af priskonkurrence, men der er sket en forandring i en mere bæredygtig retning de senere år. Vi ser fx flere DGNB-certificerede byggerier. Vi oplever også et stigende antal bygherrer, der for det første søger inspiration og gode råd om bæredygtige løsninger, og for det andet lægger vægt på bæredygtighed i udbuddene,”
I arbejdet med at reducere udledning af CO2, og ikke mindst dokumentere og rapportere herom, er det vigtigt, at man har styr på data. Netop her ligger endnu en udfordring for mange ejerledede virksomheder. Således viser Ejerlederanalysen 2023, at 56 pct. af ejerlederne helt eller delvist har en formaliseret tilgang til opsamling af data inden for klima, miljø og bæredygtighed.
I forlængelse heraf er det interessant at se, hvordan virksomheden Jespers Torvekøkken med adm. direktør og ejerleder Ronny Saul i spidsen har gjort netop dataindsamling og -deling til en væsentlig del af virksomhedens forretningsmodel. Jespers Torvekøkken har en forretning baseret på bl.a. frokost- og kantineordning, catering og takeaway. I det seneste regnskabsår kunne virksomheden præsentere en omsætning på omkring 400 mio. kroner og et overskud i størrelsesordenen 30 mio. kroner. En vækst, der af ejerlederen selv vurderes til at være båret frem af offentlige såvel som private kunder, der køber ind på Jespers Torvekøkkens bæredygtige strategi.
“Vores strategi bygger på en grøn og datadrevet ansvarlighedsprofil, der faciliterer gode partnerskaber, og som er afgørende for vores succes. Det betyder bl.a., at vi deler ud af vores viden, data og ekspertise på området, og at vi derigennem prøver at hjælpe vores kunder til at tage bæredygtige beslutninger. Vi tror på en bæredygtig fremtid og vigtigheden af at tage samfundsansvar, og samtidig er vi ikke blege for at sige, at vi ser gode forretningsmuligheder i bæredygtighed,” konstaterer Ronny Saul.
Ronny Saul konkluderer, at vækst og grøn omstilling sagtens kan gå hånd i hånd, hvilket også bekræftes af Ejerlederanalysen. Analysen viser, at en øget andel af ejerlederne således forventer høj vækst fremadrettet. I dette års analyse fortæller over halvdelen af ejerlederne (56 pct.), at de forventer en vækst på mere end 25 pct. i de kommende tre år. Det er lidt flere end sidste år, hvor halvdelen (50 pct.) havde samme forventninger til mere end 25 pct. vækst.
“Årets analyse viser, at flere af de bedst performende ejerledere forventer en højere vækst end sidste år. På trods af en tid med flere kriser, herunder krigen i Ukraine, oplever vi en fornyet optimisme blandt ejerlederne, der har formået at tilpasse sig en virkelighed med øget usikkerhed på mange markeder,” siger Ulrik Ræbild og tilføjer, at særligt det danske marked skal drive væksten fremadrettet.
Ejerlederanalysen 2023 fra PwC viser da også, at ejerlederne kommer fra et stærkt udgangspunkt, hvor 7 ud af 10 har formået at realisere en vækst på mere end 25 pct. over de seneste tre år. Knap 6 ud af 10 (57 pct.) af ejerlederne svarer endda, at væksten de seneste tre år har overgået deres egne forventninger. Flere end hver fjerde (27 pct.) svarer, at væksten har ligget langt over forventningerne.
Tilmeld dig PwC's nyhedsbrev og få nyeste CXO Magasin i din indbakke.
Få inspiration til, hvordan du starter ESG-arbejdet i din organisation.